loader

Born in the USA

De Sherman-tank dankt zijn naam aan generaal William T. Sherman, die tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865) voor de Noordelijken vocht. De productie van de M4A1-tank, opvolger van de M3, begon in februari 1942 met een Britse opdracht. De eerste tanks werden gebouwd bij de Lima Locomotive Works in Ohio, een maand later kwam daar de productie bij Pressed Steel Car Company in New Jersey bij.

Aanpassingen

Gedurende de productieperiode onderging de Sherman-tank vele aanpassingen. Zo kwamen na verloop van tijd de vaste punt30-machinegeweren in de romp te vervallen, net als de pistoolpoort aan de rechterzijde van de geschutskoepel. Ter bescherming van de luchtinlaat kreeg de tank een 7,6 cm dikke stalen plaat boven op het motordek. In het begin miste de Sherman nog het extra romppantser voor de transmissie aan de voorzijde.

‘Tommy cooker’

Een andere aanpassing was een extra pantserplaat op de flanken, waarachter de granaten waren opgeslagen. Later verdwenen deze weer, met de komst van de ‘Wet Storage’ (natte opslag), te herkennen aan de toevoeging van de letter W, zoals ook bij deze tank. Met dit systeem werden waterzakken rond de munitie geplaatst om het risico van brand aan boord te verlagen. Geen overbodige luxe, want omdat voordien zo veel tankbemanningen na een voltreffer – al dan niet levend – verbrandden, had de Sherman van de Duitsers de twijfelachtige bijnaam ‘Tommy cooker’ of ‘Ronson’ gekregen.

Gun traveling lock

Latere modellen van de Sherman werden uitgerust met een zogeheten ‘gun traveling lock’. Hiermee kon men tijdens troepenverplaatsingen het kanon vastzetten. Hierbij kreeg de sirene, die eerder van het linkerspatbord naar het midden van de rompplaat was verplaatst, een plekje aan de bestuurderskant en werd voorzien van een beschermbeugel. Ook na de Tweede Wereldoorlog bleef de Sherman M4A1, voorzien van allerlei nieuwe aanpassingen, nog lange tijd in productie en werd door vele landen aangekocht. 

Restauratie

Vandaag de dag schittert deze Sherman-tank in volle glorie in ons Bevrijdingspark in Nieuwdorp. Daar ging een periode van ruim 18 maanden van noeste arbeid en tomeloze inzet aan vooraf van onze grote groep enthousiaste vrijwilligers. Hierbij bedanken wij ook de bedrijven Overlasko Constructie B.V. , De Nooijer Stralen en Conserveren B.V. en Coremans en Sarens. Dank ook aan de 105 Geniecompagnie Waterbouw van het 101 Geniebataljon voor het helpen verplaatsen van de tank. En een speciaal woord van dank gaat uit naar de stuwende kracht Bas Rijk. Samen met Hans Mulder heeft hij de tank helemaal gedemonteerd. Bij het in elkaar zetten konden zij rekenen op de hulp van de andere vrijwilligers, bijvoorbeeld voor het vakkundig fabriceren van ontbrekende onderdelen.

Op zijn plaats

Op 20 december 2017 kreeg de Sherman Tank zijn definitieve plaats in Bevrijdingspark Zeeland, onder toeziend oog van de gedeputeerde van cultuur van provincie Zeeland, de burgemeester van Borsele, vertegenwoordigers van Defensie, de bedrijven die meewerkten aan de restauratie, onze vrijwilligers en alle belangstellenden die het bijzondere transport voorbij hadden zien komen. 

Bevrijdingsmuseum Zeeland
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.